Annons
511 640 visningar · Publicerad 4 år sedan

STR presenterar: Bli en tänkande och säker mc-förare #4

Publicerad av:
Pelle Johansson
0 0 0

Det unika med att köra motorcykel är sättet att köra i kurvor där du, motorcykeln och vägen är i fullständig harmoni med varandra. De flesta mc-förare söker sig till böljande och krokiga vägar bara för att uppleva känslan när allt stämmer.

Vilken fart som är lämplig på en landsväg beror på hur det ser ut runt omkring dig. Du behöver bedöma var du behöver sänka farten och var du kan öka igen. Även placeringen på vägen behöver anpassas utifrån hur det ser ut omkring dig.

Det handlar alltså om att vara följsam och att variera körningen efter omgivningen. En körning utan variation i fart eller placering på vägen riskerar att bli farlig. Förare som är bra på att läsa av omgivningen och anpassa körningen skapar bättre förutsättningar för att köra säkert i olika situationer.

Ju smalare vägen är, desto mer variation behövs i farten och placeringen på vägen. På bredare vägar är det tydligt vilket körfält som är avsett för dig och vilket som är avsett för mötande fordon. Dessa vägar brukar oftast ha mittlinje. 
På smala vägar som saknar mittlinje går körfälten in i varandra för fyrhjuliga fordon. På sådana vägar är det därför en risk att befinna sig i mittenområdet vid eventuella möten. Som mc-förare är det viktigt att vara medveten om den risken, särskilt vid kurvor och backkrön med skymd sikt.

Köra i backkrön och kurvor med skymd sikt

Vilken fart känner du dig trygg i och var vill du befinna dig på vägen om det kommer ett möte? Rätt i skymda situationer är oftast att anpassa farten och hålla dig till höger. På så sätt kan du enkelt justera din placering om du upptäcker grus i kurvan eller om ett möte skär in på din väghalva. Tänk på att du ska kunna få stopp på ditt fordon på den sträcka som du kan se. Är sikten skymd behöver farten vara anpassad till det.

Först när du får fri sikt genom situationen kan du ta du nya beslut om vad du vill göra med farten och placeringen på vägen. Om sikten är fri och det inte kommer någon mötande trafik kan du använda mer av vägen igen. Då kan du också troligen öka farten. Med detta säkra körsätt får du en aktiv och härlig körning.

Vänsterkurva med skymd sikt

Anpassa farten och håll dig åt höger på din del av vägen. Då får du avstånd till ett eventuellt möte och som bonus ser du några meter längre genom kurvan.

Högerkurva med skymd sikt

Anpassa farten och håll dig åt höger på din del av vägen. Då får du avstånd till ett eventuellt möte, och eftersom du anpassat farten är det inga problem att svänga även om det är en skarp kurva.

När du har fri sikt på landsvägar

Även när sikten är fri ska du hålla dig på din del av vägen. Det gäller oavsett om du kör i en kurva eller på en raksträcka. Det enda undantaget är om det finns hinder på vägen. Du behöver alltså alltid anpassa farten inför kurvor, så att du enkelt kan hålla dig på din del av vägen genom kurvan.

Foto: STR

Om du kör in i en kurva där du har fri sikt och inga mötande, kan du planera din placering så att du kan räta ut kurvan och ändå hålla dig på din del av vägen. Om vägen svänger åt vänster kan du hålla dig åt höger inför kurvan, anpassa farten ordentligt och sen skära din del av vägen genom kurvan.

Ibland är vägen är så smal att trafikanter behöver sänka farten och hålla långt ut mot kanterna för att kunna mötas. Då är det inte lika tydligt vad som är din väghalva och vad som är den mötandes väghalva, för delar av vägen är gemensamt utrymme. Om sikten är fri och det inte kommer någon mötande trafik kan du på sådana smala vägar använda mer av vägen för att öka säkerheten. Det gäller både på raksträckor och genom kurvor.

Det är naturligtvis viktigt att du anpassar farten inför varje kurva även på sådana smala vägar. Då blir det naturligt att vilja ge gas inför och genom kurvan, vilket även stabiliserar din motorcykel. Att anpassa farten ger dig tid att planera kurvan och bestämma var på vägen du vill befinna dig efter kurvan. Då kan du också titta bortom kurvan och börja planera inför nästa situation.

Tänk på att det är väldigt stor skillnad på att planera att använda mer av vägen eller att råka använda mer av vägen. Om du råkar använda mer än du hade tänkt, hamnar inte motorcykeln där du planerat. Det är en skarp varningssignal om att något blev allvarligt fel.

Hur kan du tänka?

Förutsättningarna för att köra på landsvägar varierar stort. Det finns platser med bra sikt där det kan vara helt rätt att köra i den skyltade hastigheten, och det finns platser där du behöver agera extra försiktigt för att det ska kännas tryggt och säkert för dig och alla andra som befinner sig i området. Ha därför som mål att vara aktiv i ditt körsätt, och variera körningen utifrån omgivningen.

För att köra på ett säkert sätt ska du i första hand fokusera på att anpassa farten. Men hur du placerar dig på vägen har också betydelse för säkerheten. För att kunna avgöra vilken fart och placering som är lämplig behöver du vara uppmärksam på din omgivning. Om siktsträckan är kort behöver farten vara tillräckligt låg för att du ska kunna hantera situationer som du ser först när du är nära dem.

Du som är duktig på att söka av din omgivning får bättre förutsättningar för att planera och skapa naturlig variation i din körning. Detta aktiva, varierande sätt att köra är för många en stor del av glädjen och friheten med att köra motorcykel.

Filmen visar de nämnda situationerna på landsvägar. Här låter föraren sikten avgöra vilken fart och placering som passar.

Källa: https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/motorcykel/bli-en-tankande-och-saker-mc-forare/kora-pa-landsvagar/