Annons
80 718 visningar · Publicerad 2 år sedan

Du behöver ha både teknik och taktik #1

Publicerad av:
Pelle Johansson
0 0 0

För att vara en säker mc-förare räcker det inte med att du har en bra teknik när du hanterar din motorcykel. Du behöver även tänka klokt i trafiken och ha en bra taktik.

För att illustrera samspelet mellan teknik och taktik, kan vi ta ett exempel om effektiv och kontrollerad bromsning, som är en del av utbildningen. Låt säga att du har tränat upp din färdighet att bromsa effektivt och kontrollerat så pass att du och din utbildare ger dig 5 i betyg. Toppen! Det är en trygghet att vara tekniskt skicklig på att manövrera motorcykeln.


Nu behöver du ställa dig frågan om hur du vill använda din teknik. Vill du köra på ett sätt som ställer höga krav på att du alltid kan använda din teknik maximalt? Troligtvis inte. Därför måste du också använda taktik.

Taktik handlar om att göra kloka val i olika trafiksituationer, så att du inte behöver bromsa effektivare än du har tänkt dig. Fråga dig själv:

Hur lång tid behöver du för att förbereda dig inför varje situation?
Hur stort område behöver du söka av för att kunna ge dig den tiden?
Vilket avstånd behöver du hålla till dina medtrafikanter?

När behöver du göra dig beredd på att kunna stanna?
Manövrera i låg fart
Att köra motorcykel i så låga farter som gångfart kräver att du kan balansera motorcykeln. Att kunna balansera en motorcykel har mer att göra med att du har en bra teknik och är skicklig på att hantera reglagen än att du som person har ett bra balanssinne.

Att krypköra är en utmaning innan du har hittat tekniken och fått in vanan. Men när du väl gjort det kommer du att ha stor nytta av det i många trafiksituationer, och du kommer att kunna känna dig trygg med din motorcykel.

Nedan ger vi exempel på några trafiksituationer där du behöver kunna manövrera motorcykeln i låg fart. Här finns också korta filmer som visar hur manöverprovet är utformat för att testa dina färdigheter i dessa situationer.


Utfart med skymd sikt
Du ska köra ut från till exempel en parkering och ut på en väg. Här behöver du krypköra i låg fart för att klara att göra en skarp sväng ut till en trygg placering på vägen.

Utfarten sker ofta med trafik omkring dig, och därför behöver du klara av att fokusera på omgivningen istället för på din motorcykel. Om du har andra körkortsbehörigheter minns du säkert hur du som nybörjare ibland behövde titta på knappar eller reglage istället för på trafiken. Men nu när du blivit mer van, hittar du reglagen utan att tappa fokus på trafiken. Samma vana behöver du ha på motorcykeln, så du kan ha fokus på omgivningen medan du krypkör och balanserar motorcykeln.

Denna färdighet kommer du få visa upp vid lågfartsbanan på manöverprovet. Där gör du ett antal starter där du samtidigt behöver fokusera på vart du ska köra för att klara att hålla dig inom banan.